Parlamentul României
Lege nr. 304
din 28 iunie 2004
privind organizarea judiciară
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 576 din 29 iunie 2004
Parlamentul României
adoptă prezenta lege.
Organizarea judiciară se instituie având
ca finalitate asigurarea respectării drepturilor și a libertăților fundamentale
ale persoanei prevăzute, în principal, în următoarele documente: Carta
internațională a drepturilor omului, Convenția pentru apărarea drepturilor omului
și a libertăților fundamentale, Convenția Organizației Națiunilor Unite asupra
drepturilor copilului și Carta drepturilor fundamentale ale Uniunii Europene,
precum și pentru garantarea respectării Constituției și a legilor țării.
Organizarea judiciară are, de asemenea,
ca obiectiv de bază asigurarea respectării dreptului la un
proces echitabil și judecarea proceselor de către instanțe judecătorești în mod
imparțial și independent de orice influențe extranee.
TITLUL I
Dispoziții
generale
CAPITOLUL I
Principiile organizării judiciare
Art. 1.- (1)Puterea
judecătorească se exercită de Înalta Curte de Casație și Justiție și de
celelalte instanțe judecătorești stabilite de lege.
(2)Consiliul
(3)Ministerul Public își
exercită atribuțiile prin procurori constituiți în parchete, în condițiile
legii.
Art. 2.-
(1)Justiția este
unică, imparțială și egală pentru toți.
(2)Justiția se realizează prin următoarele
instanțe judecătorești:
a)Înalta
Curte de Casație și Justiție;
b)curți de apel;
c)tribunale;
d)tribunale
specializate;
e)judecătorii.
Art. 3.- Competența organelor judiciare și procedura judiciară sunt stabilite de
lege.
Art. 4.-
(1)În activitatea
judiciară, Ministerul Public reprezintă interesele generale ale societății și
apără ordinea de drept, precum și drepturile și libertățile cetățenilor.
(2)Parchetele funcționează
pe lângă instanțele de judecată, conduc și supraveghează activitatea de
cercetare penală a poliției judiciare, în condițiile legii.
Art. 5.- Ministerul Justiției asigură buna organizare și administrare a
justiției ca serviciu public.
CAPITOLUL II
Accesul la justiție
Art. 6.-
(1)Orice persoană
se poate adresa justiției pentru apărarea drepturilor, a libertăților și a
intereselor sale legitime în exercitarea dreptului său la un proces echitabil.
(2)Accesul la justiție nu
poate fi îngrădit.
Art. 7.-
(1)Toate
persoanele sunt egale în fața legii, fără privilegii și fără discriminări.
(2)Justiția se realizează în mod egal
pentru toți, fără deosebire de rasă, naționalitate, origine etnică, limbă,
religie, sex, orientare sexuală, opinie, apartenență politică, avere, origine
ori condiție socială sau de orice alte criterii discriminatorii.
Art. 8.- Asistența juridică internațională se solicită sau se acordă în
condițiile prevăzute de lege, de convențiile internaționale la care România
este parte sau, după caz, pe bază de reciprocitate.
Art. 9.- Plenul Consiliului Superior al Magistraturii funcționează ca instanță
de judecată pentru soluționarea contestațiilor formulate de magistrați
împotriva hotărârilor pronunțate de secțiile Consiliului Superior al
Magistraturii, cu excepția celor date în materie disciplinară.
Art.
10.- Toate persoanele au dreptul la un proces echitabil și la
soluționarea cauzelor într-un termen rezonabil, de către o instanță imparțială
și independentă, constituită potrivit legii.
Art. 11.-
Ședințele de judecată sunt publice, în afară de cazurile prevăzute de lege.
Pronunțarea hotărârilor se face în ședință publică, cu excepția cazurilor
prevăzute de lege.
Art. 12.- (1)Procedura judiciară
se desfășoară în limba română.
(2)Cetățenii români aparținând
minorităților naționale au dreptul să se exprime în
limba maternă, în fața instanțelor de judecată, în condițiile prezentei legi.
(3)În cazul în care una sau mai multe părți
solicită să se exprime în limba maternă, instanța de
judecată trebuie să asigure, în mod gratuit, folosirea unui interpret sau
traducător autorizat.
(4)În situația în care toate părțile
solicită sau sunt de acord să se exprime în limba
maternă, instanța de judecată trebuie să asigure exercitarea acestui drept,
precum și buna administrare a justiției cu respectarea principiilor
contradictorialității, oralității și publicității.
(5)Cererile și actele
procedurale se întocmesc numai în limba română.
(6)Consemnarea dezbaterilor purtate de
părți în limba maternă se face la dictarea publică a președintelui și numai în
limba română. Obiecțiunile formulate de cei interesați cu privire la traduceri
și consemnarea acestora se rezolvă de instanța de judecată până la încheierea
dezbaterilor din acel dosar, consemnându-se în încheierea de ședință.
(7)Interpretul sau traducătorul va semna pe toate actele întocmite, pentru conformitate,
atunci când acestea au fost redactate sau consemnarea s-a făcut în baza
traducerii sale.
Art. 13.-
Dreptul la apărare este garantat. În tot cursul procesului, părțile au dreptul să fie reprezentate sau, după caz, asistate de un apărător,
ales sau numit din oficiu, potrivit legii.
Art. 14.-
Hotărârile judecătorești trebuie respectate și aduse la îndeplinire în
condițiile legii.
Art. 15.-
Hotărârile judecătorești pot fi desființate sau modificate numai în căile de
atac prevăzute de lege și exercitate conform dispozițiilor legale.
TITLUL II
Instanțele judecătorești
CAPITOLUL I
Înalta Curte de Casație și Justiție
SECȚIUNEA 1
Organizarea Înaltei Curți de Casație și Justiție
Art. 16.- (1)În România
funcționează o singură instanță supremă, denumită Înalta Curte de Casație și
Justiție, cu personalitate juridică și cu sediul în capitala țării.
(2)Înalta Curte de
Casație și Justiție asigură interpretarea și aplicarea unitară a legii de către
celelalte instanțe judecătorești, potrivit competenței sale.
(3)Președintele Înaltei Curți de Casație și Justiție are calitatea de ordonator principal de credite.
(4)Cheltuielile necesare
funcționării se finanțează din bugetul de stat.
Art. 17.- (1)Înalta Curte de
Casație și Justiție se compune din: președinte, un vicepreședinte, 4 președinți
de secții și judecători.
(2)Înalta Curte de Casație și Justiție este
organizată în 4 secții - Secția civilă și de proprietate intelectuală, Secția
penală, Secția comercială, Secția de contencios administrativ și fiscal -, Completul
de 9 judecători și Secțiile Unite, fiecare având competență proprie.
Art. 18.- (1)În cadrul Înaltei
Curți de Casație și Justiție funcționează magistrați-asistenți, stabiliți prin
statul de funcții.
(2)Înalta Curte de
Casație și Justiție cuprinde în structură Cancelaria, direcții, servicii și
birouri, cu personalul stabilit prin statul de funcții.
SECȚIUNEA a 2-a
Competența Înaltei Curți de Casație și Justiție
Art. 19.- Secția civilă și de proprietate intelectuală, Secția penală, Secția
comercială și Secția de contencios administrativ și fiscal ale Înaltei Curți de
Casație și Justiție judecă recursurile împotriva hotărârilor pronunțate de
curțile de apel și a altor hotărâri, în cazurile prevăzute de lege.
Art. 20.-
Secția penală a Înaltei Curți de Casație și Justiție judecă:
a)în
primă instanță, procesele și cererile date prin lege în competența de primă
instanță a Înaltei Curți de Casație și Justiție;
b)recursurile, în condițiile prevăzute de lege.
Art. 21.- (1)Secțiile Înaltei
Curți de Casație și Justiție, în raport cu competența fiecăreia, soluționează:
a)cererile
de strămutare, pentru motivele prevăzute în codurile de procedură;
b)conflictele de competență, în cazurile prevăzute de
lege;
c)orice alte cereri prevăzute de lege.
(2)Secțiile Înaltei Curți de Casație și
Justiție soluționează și recursurile declarate împotriva hotărârilor
nedefinitive sau a actelor judecătorești, de orice natură, care nu pot fi
atacate pe nici o altă cale, iar cursul judecății a fost
întrerupt în fața curților de apel.
Art. 22.- (1)Completul de 9
judecători soluționează recursurile și cererile în cauzele judecate în primă
instanță de Secția penală a Înaltei Curți de Casație și Justiție.
(2)Completul de 9 judecători judecă și alte
cauze date în competența sa prin lege, precum și ca
instanță disciplinară.
Art. 23.-
Înalta Curte de Casație și Justiție se constituie în Secții Unite pentru:
a)judecarea
recursurilor în interesul legii;
b)soluționarea, în condițiile prezentei legi, a
sesizărilor privind schimbarea jurisprudenței Înaltei Curți de Casație și
Justiție;
c)sesizarea Curții Constituționale pentru controlul
constituționalității legilor înainte de promulgare.
Art. 24.- Dacă o secție a Înaltei Curți de
Casație și Justiție consideră că este necesar să revină asupra propriei
jurisprudențe, întrerupe judecata și sesizează Secțiile Unite ale Înaltei Curți
de Casație și Justiție, care judecă cu citarea părților din dosarul a cărui
judecată a fost întreruptă. După ce Secțiile Unite
s-au pronunțat asupra sesizării privind schimbarea jurisprudenței, judecata
continuă.
Art. 25.- (1)La sfârșitul
fiecărui an, Înalta Curte de Casație și Justiție, în Secții Unite, stabilește
cazurile în care este necesară îmbunătățirea legislației și le comunică
ministrului justiției.
(2)Președintele Înaltei Curți de Casație și
Justiție poate încuviința ca judecătorii să se informeze la sediul instanțelor
asupra aspectelor privind aplicarea corectă și unitară a legii, făcând
cunoscută jurisprudența Înaltei Curți de Casație și Justiție, și să constate
situații care justifică propuneri de îmbunătățire a legislației.
SECȚIUNEA a 3-a
Conducerea Înaltei Curți de Casație și Justiție
Art. 26.- (1)Conducerea Înaltei
Curți de Casație și Justiție se exercită de președinte, vicepreședinte și
colegiul de conducere.
(2)Președintele reprezintă Înalta Curte de
Casație și Justiție în relațiile interne și internaționale.
(3)Președintele, vicepreședintele, președinții
de secții și 5 judecători, aleși pe o perioadă de 5 ani în adunarea generală a
judecătorilor, cu reprezentarea fiecărei secții, constituie colegiul de
conducere al Înaltei Curți de Casație și Justiție. Când se dezbat probleme
economico-financiare și administrative, la ședințele colegiului de conducere
participă managerul economic al Înaltei Curți de Casație și Justiție, care are
vot consultativ.
Art. 27.- (1)Colegiul de
conducere al Înaltei Curți de Casație și Justiție are următoarele atribuții:
a)aprobă
Regulamentul privind organizarea și funcționarea administrativă, precum și
statele de funcții și de personal ale Înaltei Curți de Casație și Justiție;
b)recomandă Plenului Consiliului Superior al
Magistraturii numirea la Înalta Curte de Casație și Justiție a judecătorilor în
funcție cărora le expiră mandatul de 6 ani;
c)propune Consiliului Superior al Magistraturii
numirea, promovarea, transferul, suspendarea și încetarea din funcție a
magistraților-asistenți;
d)organizează
și supraveghează rezolvarea petițiilor, în condițiile legii;
e)exercită acțiunea disciplinară împotriva
președintelui, vicepreședintelui, președinților de secții, judecătorilor și
magistraților-asistenți ai Înaltei Curți de Casație și Justiție, precum și
împotriva președinților curților de apel;
f)propune proiectul de buget al Înaltei Curți de
Casație și Justiție;
g)exercită alte atribuții prevăzute în
Regulamentul privind organizarea și funcționarea administrativă a Înaltei Curți
de Casație și Justiție.
(2)Colegiul de conducere al Înaltei Curți
de Casație și Justiție este prezidat de către
președinte, iar în lipsa acestuia, de către vicepreședinte.
(3)Colegiul de conducere al Înaltei Curți
de Casație și Justiție se întrunește trimestrial sau ori de câte ori este necesar, la convocarea președintelui Înaltei Curți de
Casație și Justiție sau la solicitarea a cel puțin 3 dintre membrii săi.
(4)Hotărârile colegiului
de conducere al Înaltei Curți de Casație și Justiție se adoptă cu votul
majorității membrilor săi.
Art. 28.-
Adunarea generală a judecătorilor Înaltei Curți de Casație și Justiție se
întrunește pentru:
a)aprobarea
raportului anual de activitate, care se dă publicității;
b)aprobarea bugetului Înaltei Curți de Casație și
Justiție, cu avizul consultativ al Ministerului Finanțelor Publice;
c)alegerea celor 2 membri pentru Consiliul
Superior al Magistraturii, în condițiile legii.
SECȚIUNEA a 4-a
Completele de judecată
Art. 29.-
(1)Completele de
judecată se compun din 3 judecători ai aceleiași secții.
(2)Dacă numărul de
judecători necesar formării completului de judecată nu se poate asigura, acesta
se constituie cu judecători de la celelalte secții, desemnați de către
președintele sau vicepreședintele Înaltei Curți de Casație și Justiție.
Art. 30.-
Completul de 9 judecători este prezidat de președintele sau vicepreședintele
Înaltei Curți de Casație și Justiție. În lipsa acestora, completul poate fi
prezidat de un președinte de secție sau de un
judecător desemnat în acest scop de președintele ori vicepreședintele Înaltei
Curți de Casație și Justiție.
Art. 31.- (1)Președintele
Înaltei Curți de Casație și Justiție prezidează Secțiile Unite, Completul de 9
judecători, iar în cadrul secțiilor orice complet, când participă la judecată.
(2)În lipsa președintelui, ședințele la
care acesta trebuie să ia parte sunt prezidate de
vicepreședintele instanței sau de un președinte de secție.
(3)Președinții de secții
pot prezida orice complet de judecată din cadrul secției, iar ceilalți
judecători prezidează prin rotație.
Art. 32.-
În cazul în care Înalta Curte de Casație și Justiție judecă în Secții Unite, la
judecată trebuie să ia parte cel puțin două treimi din numărul judecătorilor în
funcție. Decizia poate fi luată numai cu majoritatea
voturilor celor prezenți.
CAPITOLUL II
Curțile de apel, tribunalele, tribunalele specializate și
judecătoriile
SECȚIUNEA 1
Organizarea curților de apel, a tribunalelor, a
tribunalelor
specializate și a
judecătoriilor
Art. 33.- (1)Curțile de apel sunt
instanțe cu personalitate juridică, în circumscripția cărora funcționează mai
multe tribunale și tribunale specializate, potrivit anexei care face parte
integrantă din prezenta lege.
(2)Curtea de Apel
București funcționează și ca instanță specializată pentru judecarea cauzelor
privind proprietatea intelectuală, potrivit legii.
(3)În cadrul curților de apel funcționează
secții pentru cauze civile, cauze penale, cauze comerciale, cauze cu minori și
de familie, cauze de contencios administrativ și fiscal, cauze privind
conflicte de muncă și asigurări sociale, precum și, în raport cu natura și
numărul cauzelor, secții maritime și fluviale sau pentru alte materii.
Art. 34.- (1)Tribunalele sunt
instanțe cu personalitate juridică, organizate la nivelul fiecărui județ și al
municipiului București, și au, de regulă, sediul în municipiul reședință de
județ.
(2)Tribunalul București
funcționează și ca instanță specializată pentru judecarea cauzelor privind
proprietatea intelectuală, potrivit legii.
(3)În circumscripția fiecărui tribunal sunt
cuprinse toate judecătoriile din județ sau, după caz, din municipiul București.
(4)În cadrul tribunalelor
funcționează secții pentru cauze civile și secții pentru cauze penale și, în
raport cu natura și numărul cauzelor, secții maritime și fluviale sau pentru
alte materii.
Art. 35.- (1)Tribunalele
specializate sunt:
a)tribunale
pentru minori și familie;
b)tribunale de muncă și asigurări sociale;
c)tribunale comerciale;
d)tribunale
administrativ-fiscale.
(2)Tribunalele
specializate sunt instanțe fără personalitate juridică, care funcționează la nivelul
fiecărui județ și al municipiului București și au, de regulă, sediul în
municipiul reședință de județ.
Art. 36.- (1)Judecătoriile sunt
instanțe fără personalitate juridică, organizate în județe și în sectoarele
municipiului București, potrivit anexei.
(2)Localitățile care fac parte din
circumscripțiile judecătoriilor din fiecare județ se stabilesc prin hotărâre a
Guvernului, la propunerea ministrului justiției, cu avizul Consiliului Superior
al Magistraturii.
Art. 37.-
În raport cu natura și numărul cauzelor, în cadrul tribunalelor specializate și
al judecătoriilor se pot înființa secții.
Art. 38.- (1)Secțiile curților de
apel și ale instanțelor din circumscripția acestora se înființează la
propunerea președinților curților de apel, prin hotărâre a Consiliului Superior
al Magistraturii.
(2)Componența secțiilor
se stabilește de președintele instanței, în raport cu volumul de activitate,
ținându-se seama de specializarea judecătorului.
(3)În mod excepțional, în situația în care
în cadrul unei secții nu se poate constitui un complet
de judecată, președintele instanței poate dispune participarea unor judecători
de la alte secții.
Art. 39.-
În raport cu volumul de activitate, cu natura și complexitatea cauzelor deduse
judecății, pentru curțile de apel, tribunale și judecătorii se pot înființa
sedii secundare cu activitate permanentă în alte localități din județ sau în
municipiul București.
SECȚIUNEA a 2-a
Competența instanțelor judecătorești
Art.
40.- Competența judecătoriilor, a tribunalelor și a curților de apel
este stabilită în Codul de procedură civilă, cu modificările și completările
ulterioare, și în Codul de procedură penală, cu modificările și completările
ulterioare, precum și în legi speciale.
Art. 41.-
Tribunalele pentru minori și familie judecă în primă instanță următoarele
categorii de cauze:
1.în materie civilă, cauzele referitoare
la drepturile, obligațiile și interesele legitime privind persoana minorilor, decăderea
din drepturile părintești, cererile privind nulitatea sau desfacerea
căsătoriei, cererile pentru încuviințarea, nulitatea sau desfacerea adopției,
precum și cauzele privind raporturile de familie;
2.în materie penală, infracțiuni săvârșite de minori
sau asupra minorilor.
Art. 42.-
Când în aceeași cauză sunt mai mulți inculpați, unii minori și alții majori, și
nu este posibilă disjungerea, competența aparține tribunalului pentru minori și
familie.
Art. 43.-
Tribunalele de muncă și asigurări sociale soluționează în primă instanță
conflictele de muncă și asigurări sociale.
Art. 44.-
Tribunalele comerciale judecă în primă instanță procesele și cererile în
materie comercială, inclusiv cele în materie de reorganizare judiciară și
faliment, în afară de cele date prin lege în competența judecătoriilor.
Art. 45.- (1)Tribunalele
administrativ-fiscale judecă în primă instanță cauzele în materie de contencios
administrativ și fiscal, precum și cererile persoanelor vătămate prin ordonanțe
sau, după caz, dispoziții din ordonanțe ale Guvernului declarate
neconstituționale, în afară de cele date prin lege în competența curților de
apel.
(2)Tribunalele administrativ-fiscale judecă
în primă instanță și litigiile rezultate din activitatea Curții de Conturi, în
afară de cele date prin lege în competența curților de apel.
SECȚIUNEA a 3-a
Conducerea instanțelor judecătorești
Art. 46.-
(1)Fiecare
instanță judecătorească este condusă de un președinte.
(2)Președinții curților
de apel și ai tribunalelor exercită, de asemenea, atribuții de coordonare și
control ale administrării instanței unde funcționează, precum și ale
instanțelor din circumscripție.
(3)Președinții judecătoriilor și ai
tribunalelor specializate exercită și atribuții de administrare a instanței.
Art. 47.-
Președinții curților de apel au calitatea de ordonator secundar de credite, iar
președinții tribunalelor au calitatea de ordonator terțiar de credite.
Art. 48.- (1)În
funcție de volumul de activitate și de complexitatea cauzelor, la curțile de
apel, tribunale și tribunale specializate, președintele poate fi ajutat de 1-2
vicepreședinți, iar la judecătorii, președintele poate fi ajutat de un
vicepreședinte.
(2)La Curtea de Apel București și la
Tribunalul București, președintele poate fi ajutat de 1-3 vicepreședinți.
Art. 49.-
(1)Președinții și
vicepreședinții instanțelor judecătorești iau măsuri pentru organizarea și buna
funcționare a instanțelor pe care le conduc și, după caz, a instanțelor din
circumscripțiile acestora, asigură și verifică respectarea obligațiilor
statutare și a regulamentelor de către judecători și personalul auxiliar de
specialitate.
(2)Verificările efectuate personal de
președinți sau vicepreședinți ori, după caz, prin judecătorii inspectori
trebuie să respecte principiile independenței
judecătorilor și supunerii lor numai legii, precum și autoritatea de lucru
judecat.
Art. 50.-
Președinții instanțelor desemnează judecătorii care urmează să îndeplinească,
potrivit legii, și alte atribuții decât cele privind activitatea de judecată.
Art. 51.-
Secțiile instanțelor judecătorești sunt conduse de câte un președinte de
secție.
Art. 52.- (1)În cadrul fiecărei
instanțe judecătorești funcționează un colegiu de conducere, care hotărăște cu
privire la problemele generale de conducere a instanței. Colegiul
de conducere al curții de apel exercită și acțiunea disciplinară, în condițiile
legii.
(2)Colegiile de conducere sunt formate
dintr-un număr impar de membri și au următoarea componență:
a)la
curțile de apel: președintele, vicepreședinții, judecătorii inspectori și
președinții de secții, precum și 1-2 judecători aleși în adunarea generală a
judecătorilor;
b)la tribunale și tribunale specializate:
președintele, vicepreședinții și președinții de secții, precum și 1-2
judecători aleși în adunarea generală a judecătorilor;
c)la judecătorii: președintele și, după caz,
vicepreședintele și președinții de secții, precum și 1-2 judecători aleși în
adunarea generală a judecătorilor.
(3)La curțile de apel și tribunale, când
colegiul de conducere dezbate probleme economico-financiare sau administrative,
la ședințele acestuia participă și managerul economic al instanței, cu vot
consultativ.
(4)În funcție de problemele supuse
dezbaterii, la ședințele colegiilor de conducere ale curților de apel, ale
tribunalelor și tribunalelor specializate pot fi invitate și persoane cu
funcții de conducere a instanțelor din circumscripția
acestora.
Art. 53.- (1)La instanțele
judecătorești se organizează, anual sau ori de câte ori este necesar, adunări
generale ale judecătorilor.
(2)Adunările generale ale judecătorilor se
convoacă după cum urmează:
a)adunarea generală a curții de apel și adunarea
generală a judecătorilor din circumscripția acesteia - de președintele curții
de apel;
b)adunarea generală a tribunalului și adunarea
generală a judecătorilor din circumscripția acestuia - de președintele
tribunalului;
c)adunarea generală a tribunalului specializat -
de președintele acestuia;
d)adunarea
generală a judecătorilor - de președintele judecătoriei.
Art. 54.-
Adunările generale ale judecătorilor, prevăzute la art. 53
alin. (1), au următoarele atribuții:
a)dezbat
activitatea anuală desfășurată de instanțe;
b)aleg, în condițiile legii, membrii
Consiliului Superior al Magistraturii;
c)dezbat probleme de drept;
d)analizează
proiecte de acte normative, la solicitarea ministrului justiției sau a
Consiliului Superior al Magistraturii;
e)formulează puncte de vedere la solicitarea
Consiliului Superior al Magistraturii;
f)îndeplinesc alte atribuții prevăzute de lege sau
regulamente.
SECȚIUNEA a 4-a
Completele de judecată
Art.
55.- (1)Președinții
instanțelor sau, după caz, președinții de secții stabilesc compunerea
completelor de judecată, de regulă, la începutul anului judecătoresc, cu avizul
colegiului de conducere al instanței, urmărind asigurarea continuității
completului.
(2)Completul de judecată este
prezidat de președintele sau vicepreședintele instanței, de judecătorul
inspector ori, după caz, de președintele de secție, atunci când aceștia
participă la judecată. În celelalte cazuri, completul de judecată este prezidat, prin rotație, de judecătorul desemnat de
președintele instanței sau al secției, dintre judecătorii care compun acel
complet.
Art. 56.- (1)Repartizarea
cauzelor pe complete de judecată se face în mod aleatoriu, în sistem
informatizat.
(2)Cauzele repartizate unui
complet de judecată nu pot fi trecute altui complet decât în condițiile
prevăzute de lege.
Art. 57.-
(1)Cauzele se
judecă în primă instanță în complet format din 2 judecători, cu excepția
următoarelor cauze, care se judecă de un singur judecător:
a)cererile privind pensii de întreținere,
cererile privind înregistrările și rectificările în registrele de stare civilă,
cererile privind popririle, încuviințarea executării silite, învestirea cu
formulă executorie și luarea unor măsuri asigurătorii;
b)cererile de ordonanță președințială;
c)acțiunile posesorii;
d)plângerile
împotriva proceselor-verbale de constatare a contravențiilor și de aplicare a
sancțiunilor contravenționale;
e)somația de plată;
f)reabilitarea;
g)constatarea intervenției amnistiei ori grațierii;
h)percheziția
și măsurile preventive luate în cursul urmăririi penale.
(2)Apelurile și
recursurile se judecă în complet format din 3 judecători.
(3)În cazul completului format din 2 judecători,
dacă aceștia nu ajung la un acord asupra hotărârii ce
urmează a se pronunța, procesul se judecă din nou în complet de divergență, în
condițiile legii.
(4)Completul de
divergență se constituie prin includerea, în completul de judecată, a președintelui
sau a vicepreședintelui instanței, a judecătorului inspector, a președintelui
de secție ori a unui alt judecător desemnat de președintele instanței.
Art. 58.- (1)Completul pentru
soluționarea în primă instanță a cauzelor privind conflictele de muncă și
asigurări sociale se constituie din 2 judecători și 2 asistenți judiciari.
(2)Asistenții judiciari
participă la deliberări cu vot consultativ și semnează hotărârile pronunțate. Opinia acestora se consemnează
în hotărâre, iar opinia separată se motivează.
(3)În cazul în care judecătorii care intră
în compunerea completului de judecată nu ajung la un
acord asupra hotărârii ce urmează a se pronunța, procesul se judecă din nou în
complet de divergență, prevederile art. 57 alin. (3) și (4) fiind aplicabile.
TITLUL III
Ministerul Public
CAPITOLUL I
Atribuțiile Ministerului Public
Art. 59.-
(1)Ministerul
Public își exercită atribuțiile în temeiul legii.
(2)Procurorii își desfășoară activitatea
potrivit principiilor legalității, imparțialității și controlului ierarhic, sub
autoritatea ministrului justiției, în condițiile legii.
(3)Procurorii își
exercită funcțiile în conformitate cu legea, respectă și protejează demnitatea
umană și apără drepturile persoanei.
(4)Parchetele sunt
independente în relațiile cu instanțele judecătorești, precum și cu celelalte
autorități publice.
Art. 60.-
Ministerul Public exercită, prin procurori, următoarele atribuții:
a)efectuează
urmărirea penală în cazurile și în condițiile prevăzute de lege și participă,
potrivit legii, la soluționarea conflictelor prin mijloace alternative;
b)conduce și supraveghează activitatea de
cercetare penală a poliției judiciare, conduce și controlează activitatea altor
organe de cercetare penală;
c)sesizează instanțele judecătorești pentru
judecarea cauzelor penale, potrivit legii;
d)exercită
acțiunea civilă, în cazurile prevăzute de lege;
e)participă, în condițiile legii, la ședințele de
judecată;
f)exercită căile de atac împotriva hotărârilor
judecătorești, în condițiile prevăzute de lege;
g)apără drepturile și interesele legitime ale
minorilor, ale persoanelor puse sub interdicție, ale dispăruților și ale altor
persoane, în condițiile legii;
h)acționează
pentru prevenirea și combaterea criminalității, sub coordonarea ministrului
justiției, pentru realizarea unitară a politicii penale a statului;
i)studiază cauzele care generează sau favorizează
criminalitatea, elaborează și prezintă ministrului justiției propuneri în
vederea eliminării acestora, precum și pentru perfecționarea legislației în
domeniu;
j)exercită orice alte atribuții prevăzute de lege.
Art. 61.- (1)Dispozițiile
procurorului ierarhic superior, date în scris și în conformitate cu legea, sunt
obligatorii pentru procurorii din subordine.
(2)În soluțiile dispuse, procurorul este autonom.
Art. 62.- (1)Procurorii din
fiecare parchet sunt subordonați conducătorului parchetului respectiv.
(2)Conducătorul unui parchet este subordonat conducătorului parchetului ierarhic superior
din aceeași circumscripție.
(3)Controlul exercitat de procurorul
general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, de
procurorul general al Parchetului Național Anticorupție sau de procurorul
general al parchetului de pe lângă curtea de apel asupra procurorilor din
subordine se poate realiza direct sau prin procurori inspectori.
Art. 63.- (1)Organele de poliție
judiciară își desfășoară activitatea de cercetare penală, în mod nemijlocit,
sub conducerea și supravegherea procurorului, fiind obligate să aducă la
îndeplinire dispozițiile acestuia.
(2)Serviciile și organele specializate în
culegerea, prelucrarea și arhivarea informațiilor au obligația de a pune, de îndată,
la dispoziția parchetului competent, la sediul acestuia, toate datele și toate
informațiile deținute în legătură cu săvârșirea infracțiunilor.
(3)Nerespectarea
obligațiilor prevăzute la alin. (1) și (2) atrage răspunderea juridică
potrivit legii.
Art. 64.- (1)Procurorul participă
la ședințele de judecată, în condițiile legii, și are rol activ în aflarea
adevărului.
(2)Procurorul este
liber să prezinte în instanță concluziile pe care le consideră întemeiate,
potrivit legii, ținând seama de probele administrate în cauză.
(3)În procesele penale, la ședința de
judecată, poate participa procurorul care a efectuat
urmărirea penală sau alt procuror desemnat de conducătorul parchetului.
Art. 65.-
Procurorul exercită, în condițiile legii, căile de atac împotriva hotărârilor
judecătorești pe care le consideră netemeinice și nelegale.
Art. 66.-
(1)Ministrul
justiției, când consideră necesar, din proprie inițiativă sau la cererea
Consiliului Superior al Magistraturii, exercită controlul asupra procurorilor,
prin procurorii inspectori din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de
Casație și Justiție, din Parchetul Național Anticorupție, din parchetele de pe
lângă curțile de apel sau alți procurori delegați.
(2)Controlul constă în verificarea modului
în care se desfășoară raporturile de serviciu cu justițiabilii și cu celelalte
persoane implicate în lucrările de competența parchetelor.
(3)Ministrul justiției poate să ceară
procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și
Justiție sau, după caz, procurorului general al Parchetului Național
Anticorupție informări asupra activității parchetelor și să dea îndrumări
scrise cu privire la măsurile ce trebuie luate pentru prevenirea și combaterea
criminalității.
CAPITOLUL II
Organizarea Ministerului Public
SECȚIUNEA 1
Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și
Justiție
Art. 67.-
(1)Parchetul de
pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție coordonează activitatea
parchetelor din subordine, îndeplinește atribuțiile prevăzute de lege, are
personalitate juridică și gestionează bugetul Ministerului Public.
(2)Parchetul de pe lângă Înalta Curte de
Casație și Justiție este condus de procurorul general al Parchetului de pe
lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, ajutat de un prim-adjunct, un
adjunct și 3 procurori consilieri.
(3)Procurorul general al Parchetului de pe
lângă Înalta Curte de Casație și Justiție este
ordonator principal de credite.
Art. 68.-
Procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și
Justiție reprezintă Ministerul Public în relațiile cu celelalte autorități
publice și cu orice persoane juridice sau fizice, din
Art. 69.-
Procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și
Justiție exercită, direct sau prin procurori inspectori, controlul asupra
tuturor parchetelor.
Art. 70.-
(1)Procurorul
general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție
participă la ședințele Înaltei Curți de Casație și Justiție în Secții Unite,
precum și la orice complet al acesteia, când consideră necesar.
(2)În cazul imposibilității de participare,
procurorul general deleagă pe prim-adjunctul sau pe adjunctul său ori pe un alt
procuror pentru a participa, în locul său, la ședințele Înaltei Curți de
Casație și Justiție prevăzute la alin. (1).
Art. 71.- Procurorul general al Parchetului de
pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție desemnează, dintre procurorii
acestui parchet, pe procurorii care participă la ședințele Curții
Constituționale, în cazurile prevăzute de lege.
Art. 72.-
Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție are în structură
secții conduse de procurori șefi, care pot fi ajutați de adjuncți. În cadrul secțiilor pot funcționa servicii și birouri conduse de
procurori șefi.
Art. 73.-
În exercitarea atribuțiilor ce-i revin, procurorul general al Parchetului de pe
lângă Înalta Curte de Casație și Justiție emite ordine cu caracter intern.
Art. 74.- (1)În cadrul
Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție funcționează
colegiul de conducere, care hotărăște asupra problemelor generale de conducere
ale Ministerului Public.
(2)Colegiul de conducere al Parchetului de
pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție este constituit din procurorul
general, prim-adjunctul, adjunctul și consilierii acestuia, procurorii șefi de
secție, procurorul inspector șef și 5 procurori aleși în adunarea generală a
procurorilor.
(3)Dispozițiile art. 52 alin. (3) și (4) se aplică în mod corespunzător.
Art. 75.-
(1)Adunarea
generală a procurorilor Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și
Justiție se convoacă de către procurorul general al Parchetului de pe lângă
Înalta Curte de Casație și Justiție, anual sau ori de câte ori este necesar.
(2)Dispozițiile art. 54 se aplică în mod
corespunzător.
SECȚIUNEA a 2-a
Parchetul Național Anticorupție
Art. 76.-
(1)Parchetul
Național Anticorupție este specializat în combaterea infracțiunilor de
corupție, potrivit legii, își exercită atribuțiile pe întreg teritoriul
României, prin procurori specializați în combaterea infracțiunilor de corupție
și funcționează ca parchet pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.
(2)Parchetul Național Anticorupție se
organizează ca structură autonomă în cadrul Ministerului Public și este coordonat de procurorul general al Parchetului de pe
lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.
(3)Parchetul Național Anticorupție are personalitate juridică și sediul în municipiul
București.
Art. 77.- (1)Parchetul Național
Anticorupție își desfășoară activitatea potrivit principiului legalității, al
imparțialității și al controlului ierarhic, sub autoritatea administrativă a
ministrului justiției.
(2)Parchetul Național Anticorupție este independent în raport cu instanțele judecătorești și cu
parchetele de pe lângă acestea, precum și în relațiile cu celelalte autorități
publice, exercitându-și atribuțiile numai în temeiul legii și pentru asigurarea
respectării acesteia.
Art. 78.-
(1)Parchetul
Național Anticorupție este condus de un procuror general, asimilat
prim-adjunctului procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte
de Casație și Justiție, ajutat de doi procurori generali adjuncți, asimilați
adjunctului procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de
Casație și Justiție.
(2)În activitatea sa, procurorul general al
Parchetului Național Anticorupție este ajutat de 2 procurori consilieri,
asimilați procurorilor consilieri ai procurorului general al Parchetului de pe
lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.
(3)Procurorul general al Parchetului
Național Anticorupție este ordonator principal de
credite.
(4)Finanțarea
cheltuielilor curente și de capital ale Parchetului Național Anticorupție se
asigură de la bugetul de stat.
Art. 79.- (1)În cadrul
Parchetului Național Anticorupție funcționează colegiul de conducere, care
hotărăște asupra problemelor generale de conducere ale acestui parchet.
(2)Colegiul de conducere al Parchetului
Național Anticorupție este constituit din procurorul general, adjuncții și
consilierii acestuia, procurorii șefi de secție și 5 procurori aleși în
adunarea generală a procurorilor.
(3)Dispozițiile art. 52 alin. (3) și (4) se aplică în mod corespunzător.
Art. 80.- (1)Adunarea generală a
procurorilor Parchetului Național Anticorupție se convoacă de către procurorul
general al acestui parchet, anual sau ori de câte ori este necesar.
(2)Dispozițiile art. 54 se aplică în mod
corespunzător.
Art. 81.-
În exercitarea atribuțiilor ce-i revin, procurorul general al Parchetului
Național Anticorupție emite ordine cu caracter intern.
Art. 82.- (1)În cadrul
Parchetului Național Anticorupție se pot înființa servicii teritoriale,
servicii, birouri și alte compartimente de activitate, prin ordin al
procurorului general al acestui parchet.
(2)Sediul serviciilor teritoriale și
circumscripția acestora se stabilesc de procurorul general al Parchetului
Național Anticorupție, de regulă, în localitățile în care își au sediul
parchetele de pe lângă curțile de apel și în raport cu circumscripțiile
acestora.
Art. 83.-
Atribuțiile, competența, structura, organizarea și funcționarea Parchetului
Național Anticorupție sunt stabilite prin lege specială.
SECȚIUNEA a 3-a
Parchetele de pe lângă curțile de apel, tribunale,
tribunale
pentru minori și familie și judecătorii
Art. 84.-
(1)Pe lângă
fiecare curte de apel, tribunal, tribunal pentru minori și familie și judecătorie
funcționează un parchet.
(2)Parchetele au sediul în localitățile în
care își au sediul instanțele pe lângă care funcționează și au aceeași
circumscripție cu acestea.
(3)Parchetele de pe lângă
curțile de apel și parchetele de pe lângă tribunale au personalitate juridică. Parchetele de pe
lângă tribunalele pentru minori și familie și parchetele de pe lângă
judecătorii nu au personalitate juridică.
Art. 85.- (1)Parchetele de pe
lângă curțile de apel și tribunale au în structură secții, în cadrul cărora pot
funcționa servicii și birouri. Parchetele de pe lângă curțile
de apel au în structură și câte o secție pentru minori și familie.
(2)În raport cu natura și
numărul cauzelor, în cadrul parchetelor de pe lângă judecătorii pot funcționa
secții maritime și fluviale.
(3)Birourile, serviciile ori alte
compartimente de specialitate din cadrul parchetelor se stabilesc de către
procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și
Justiție, cu avizul ministrului justiției.
Art. 86.-
În localitățile unde funcționează sediile secundare ale tribunalelor și
judecătoriilor se înființează sedii secundare ale parchetelor, cu activitate
permanentă, având aceeași circumscripție cu sediile secundare ale instanțelor
pe lângă care funcționează.
Art. 87.- (1)Parchetele de pe
lângă curțile de apel sunt conduse de procurori generali.
(2)Parchetele de pe lângă
tribunale, tribunale pentru minori și familie și judecătorii sunt conduse de
prim-procurori.
(3)Procurorii generali ai
parchetelor de pe lângă curțile de apel și prim-procurorii parchetelor de pe
lângă tribunale exercită și atribuții de coordonare și control al administrării
parchetului unde funcționează, precum și a parchetelor din circumscripție.
(4)Prim-procurorii
parchetelor de pe lângă tribunalele pentru minori și prim-procurorii
parchetelor de pe lângă judecătorii exercită și atribuții de administrare a
parchetului.
Art. 88.-
Procurorii generali ai parchetelor de pe lângă curțile de apel au calitatea de
ordonatori secundari de credite, iar prim-procurorii parchetelor de pe lângă
tribunale au calitatea de ordonatori terțiari de credite.
Art. 89.- (1)În
funcție de volumul de activitate, la parchetele de pe lângă curțile de apel și
tribunale, procurorul general sau, după caz, prim-procurorul poate fi ajutat de
1-2 adjuncți, iar la parchetele de pe lângă tribunalele pentru minori și
familie și judecătorii, prim-procurorul poate fi ajutat de un adjunct.
(2)La Parchetul de pe lângă Curtea de Apel
București și la Parchetul de pe lângă Tribunalul București, procurorul general
sau, după caz, prim-procurorul poate fi ajutat de 1-3 adjuncți.
Art. 90.- (1)Secțiile, serviciile
și birourile parchetelor de pe lângă instanțe sunt conduse de procurori șefi.
(2)Conducătorul fiecărui
parchet repartizează procurorii pe secții, servicii și birouri.
Art. 91.- (1)În cadrul
parchetelor funcționează colegii de conducere, care avizează problemele generale
de conducere ale parchetelor.
(2)Colegiile de conducere ale parchetelor
de pe lângă curți de apel, tribunale, tribunale pentru minori și familie și
judecătorii au în componență procurori care dețin funcții de nivelul celor
prevăzute la art. 52 alin. (2) pentru
colegiile de conducere ale instanțelor.
(3)Dispozițiile art. 52 alin. (2)-(4) se aplică în mod corespunzător.
Art. 92.-
Dispozițiile art. 53 și 54 se aplică în mod corespunzător și
pentru organizarea și desfășurarea adunărilor generale ale procurorilor.
TITLUL IV
Organizarea și funcționarea Institutului Național al
Magistraturii
Art. 93.- (1)Institutul Național al Magistraturii este instituția publică
cu personalitate juridică, aflată în coordonarea Consiliului Superior al Magistraturii,
care realizează formarea inițială a judecătorilor și procurorilor, formarea
profesională continuă a magistraților în funcție, precum și formarea
formatorilor, în condițiile legii.
(2)Institutul Național al Magistraturii nu
face parte din sistemul național de învățământ și educație și nu este supus dispozițiilor legale în vigoare cu privire la
acreditarea instituțiilor de învățământ superior și recunoașterea diplomelor.
(3)Institutul Național al Magistraturii are sediul în municipiul București.
Art. 94.-
(1)Institutul
Național al Magistraturii este condus de un consiliu științific format din 13
membri: un judecător al Înaltei Curți de Casație și Justiție, un procuror de la
Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, un judecător al
Curții de Apel București, un procuror de la Parchetul de pe lângă Curtea de
Apel București, desemnați de Consiliul Superior al Magistraturii, 3 profesori
universitari, recomandați de Facultatea de Drept a Universității București,
Facultatea de Drept a Universității "Alexandru Ioan Cuza" din Iași și
Facultatea de Drept a Universității "Babeș-Bolyai" din Cluj-Napoca, 4
reprezentanți aleși ai personalului de instruire din cadrul Institutului, un
reprezentant al auditorilor de justiție, precum și directorul Institutului
Național al Magistraturii, care face parte de drept din consiliu și îl
prezidează.
(2)Directorul Institutului Național al
Magistraturii și cei doi adjuncți ai acestuia sunt numiți de Consiliul Superior
al Magistraturii, din rândul personalului de instruire de specialitate juridică
al magistraților sau al cadrelor didactice din învățământul superior juridic
acreditat potrivit legii.
(3)Durata mandatului membrilor consiliului
științific este de 3 ani și poate fi reînnoit, cu
excepția mandatului reprezentantului auditorilor de justiție, care este ales pe
unan.
(4)La ședințele consiliului științific pot
participa, fără drept de vot, reprezentanți ai asociațiilor profesionale legal
constituite ale magistraților.
Art. 95.-
Consiliul științific al Institutului Național al Magistraturii propune
proiectul de buget și hotărăște asupra problemelor care privesc organizarea și
funcționarea Institutului, la propunerea directorului acestei instituții.
Art. 96.- (1)Institutul Național
al Magistraturii este finanțat de la bugetul de stat, prin bugetul Consiliului
Superior al Magistraturii, în condițiile legii.
(2)Directorul Institutului Național al
Magistraturii este ordonator secundar de credite.
Art. 97.- (1)Numărul maxim de
posturi pentru Institutul Național al Magistraturii se stabilește prin hotărâre
a Guvernului.
(2)Structura
organizatorică, statele de funcții și statele de personal ale Institutului Național
al Magistraturii se aprobă de Consiliul Superior al Magistraturii.
Art. 98.-
(1)Personalul de
instruire al Institutului Național al Magistraturii este asigurat, de regulă,
din rândul judecătorilor și procurorilor în funcție cu o vechime de cel puțin
10 ani în magistratură, care pot fi detașați în condițiile prezentei legi, cu
acordul lor, în cadrul Institutului, cu avizul consiliului științific al
Institutului.
(2)Institutul Național al Magistraturii
poate folosi, în condițiile legii, și cadre didactice din învățământul juridic
superior acreditat potrivit legii, alți specialiști români și străini, precum
și personal de specialitate juridică asimilat magistraților, pentru
desfășurarea procesului de formare profesională.
(3)Salarizarea personalului de instruire de
altă specialitate decât cea juridică este stabilită
prin Legea nr. 50/1996 privind salarizarea și alte drepturi
ale personalului din organele autorității judecătorești, republicată, cu
modificările și completările ulterioare.
Art. 99.-
Prin hotărâre a Guvernului se pot înființa, în subordinea Ministerului
Justiției și a Ministerului Public, centre și puncte zonale de formare
profesională continuă a grefierilor și a altor categorii de personal de
specialitate.
TITLUL V
Asistenții judiciari
Art. 100.- Asistenții judiciari sunt numiți de ministrul justiției, la propunerea
Consiliului Economic și Social, pe o perioadă de 5 ani, dintre persoanele cu o
vechime în funcții juridice de cel puțin 5 ani și care îndeplinesc cumulativ
următoarele condiții:
a)au
cetățenia română, domiciliul în România și capacitate deplină de exercițiu;
b)sunt licențiate în drept și dovedesc o
pregătire teoretică corespunzătoare;
c)nu au antecedente penale, nu au cazier
fiscal și se bucură de o bună reputație;
d)cunosc
limba română;
e)sunt apte, din punct de vedere medical,
pentru exercitarea funcției.
Art. 101.- (1)Asistenții judiciari
se bucură de stabilitate pe durata mandatului și se supun numai legii.
(2)Dispozițiile legale
privind obligațiile, interdicțiile și incompatibilitățile magistraților se
aplică și asistenților judiciari.
(3)Dispozițiile
referitoare la concediul de odihnă, asistență medicală gratuită și gratuitatea
transportului, prevăzute de lege pentru magistrați, se aplică și asistenților
judiciari.
(4)Asistenții judiciari depun jurământul în
condițiile prevăzute de lege pentru magistrați.
(5)Numărul total al posturilor de asistenți
judiciari și repartizarea posturilor pe instanțe, în raport cu volumul de
activitate, se stabilesc prin ordin al ministrului justiției.
Art. 102.-
Asistenții judiciari exercită atribuțiile prevăzute la art. 58
alin. (2), precum și alte atribuții prevăzute în Regulamentul de ordine
interioară a instanțelor judecătorești.
Art. 103.- (1)Asistenților
judiciari li se aplică dispozițiile legale privind abaterile și sancțiunile
disciplinare, precum și motivele de eliberare din funcție prevăzute de lege
pentru magistrați.
(2)Sancțiunile
disciplinare se aplică de către ministrul justiției.
(3)Împotriva sancțiunilor
aplicate potrivit alin. (2) se poate face contestație, în termen de 30
de zile de la comunicarea sancțiunii, la secția de contencios administrativ și
fiscal a curții de apel în circumscripția căreia funcționează cel sancționat.
Hotărârea curții de apel este definitivă.
(4)Asistenții judiciari
pot fi eliberați din funcție și ca urmare a reducerii numărului de posturi, în
raport cu volumul de activitate al instanței.
(5)Sancțiunile aplicate asistenților
judiciari și eliberarea din funcție a acestora se
comunică Consiliului Economic și Social de ministrul justiției.
Art. 104.- Prin hotărâre
a Guvernului, la propunerea Consiliului Economic și Social și a Ministerului
Justiției, se stabilesc:
a)condițiile,
procedura de selecție și de propunere de către Consiliul Economic și Social a
candidaților, pentru a fi numiți ca asistenți judiciari de către ministrul
justiției;
b)condițiile de delegare, detașare și transfer al
asistenților judiciari.
Art. 105.-
Magistrații consultanți în funcție la data intrării în vigoare a prezentei legi
sunt numiți de drept în funcțiile de asistenți judiciari și își continuă
activitatea în cadrul tribunalelor de muncă și asigurări sociale sau, după caz,
al secțiilor sau completelor specializate.
TITLUL VI
Compartimentele auxiliare de specialitate
din cadrul instanțelor și al parchetelor
Art. 106.- (1)Toate instanțele
judecătorești și toate parchetele au în structură următoarele compartimente
auxiliare de specialitate:
a)registratura;
b)grefa;
c)arhiva;
d)biroul
de informare și relații publice;
e)biblioteca.
(2)Instanțele judecătorești
și parchetele pot avea și alte compartimente stabilite prin regulamentele
prevăzute la art.
126 alin. (1) și art. 127 alin. (1).
(3)Curțile de apel și parchetele de pe
lângă aceste curți, Înalta Curte de Casație și Justiție, Parchetul de pe lângă
Înalta Curte de Casație și Justiție și Parchetul Național Anticorupție au, de
asemenea, în structură un compartiment de documentare și un compartiment de
informatică juridică. Compartimentele de informatică juridică
se pot organiza și în structura tribunalelor, a tribunalelor specializate, a
judecătoriilor și a parchetelor de pe lângă aceste instanțe.
Art. 107.- (1)Biroul de informare
și relații publice asigură legăturile instanței sau ale parchetului cu publicul
și cu mijloacele de comunicare în masă, în vederea garantării transparenței
activității judiciare, în condițiile stabilite de lege.
(2)Biroul este
condus de un magistrat desemnat de președintele instanței sau, după caz, de
conducătorul parchetului, care îndeplinește și rolul de purtător de cuvânt.
Art. 108.- (1)Personalul de
specialitate auxiliar este subordonat ierarhic conducerii instanțelor sau
parchetelor unde funcționează.
(2)Repartizarea personalului în cadrul
compartimentelor auxiliare de specialitate se face de președintele instanței
sau de procurorul general ori, după caz, de prim-procurorul parchetului.
(3)La curțile de apel, tribunale, tribunale
specializate și parchetele de pe lângă acestea, compartimentele în care își
desfășoară activitatea personalul auxiliar de specialitate sunt conduse de
prim-grefieri, iar la secțiile Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație
și Justiție, la secțiile Parchetului Național Anticorupție, la judecătorii și
parchetele de pe lângă acestea, de grefieri-șefi.
(4)Personalul de specialitate informatică va fi subordonat din punct de vedere administrativ
președintelui instanței din care face parte și profesional Direcției de
exploatare a tehnologiei informației din cadrul Ministerului Justiției.
Art. 109.- (1)Grefierii care
participă la ședințele de judecată sau la efectuarea actelor de urmărire penală
sunt obligați să efectueze toate consemnările despre desfășurarea acestora și
să îndeplinească orice alte însărcinări din dispoziția și sub controlul
președintelui completului de judecată sau, după caz, al procurorului.
(2)La ședințele de judecată, grefierii sunt
obligați să poarte ținuta vestimentară corespunzătoare
instanței unde funcționează. Ținuta vestimentară se
stabilește prin hotărâre a Guvernului și se asigură în mod gratuit.
Art. 110.- (1)În
vederea informatizării activității instanțelor și parchetelor, președintele
Înaltei Curți de Casație și Justiție, ministrul justiției, procurorul general
al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție sau, după caz,
procurorul general al Parchetului Național Anticorupție iau măsuri pentru
dotarea tehnică corespunzătoare a acestora.
(2)Numărul
informaticienilor se stabilește de către președintele instanței sau de către
conducătorul parchetului.
TITLUL VII
Paza instanțelor judecătorești și a parchetelor
și protecția magistraților
Art. 111.-
(1)Paza sediilor
instanțelor judecătorești și a parchetelor, a bunurilor și valorilor aparținând
acestora, supravegherea accesului și menținerea ordinii interioare necesare
desfășurării normale a activității în aceste sedii se asigură, în mod gratuit,
de către Jandarmeria Română, prin structurile sale specializate.
(2)Numărul de jandarmi angajați pe bază de
contract se stabilește prin hotărâre a Guvernului, la propunerea ministrului
justiției și a ministrului administrației și internelor, precum și a
președintelui Înaltei Curți de Casație și Justiție.
(3)Activitatea
personalului prevăzut la alin. (2) este coordonată de președintele instanței
sau de conducătorul parchetului.
Art. 112.- Modul de
utilizare a personalului de poliție pentru asigurarea protecției magistraților
se stabilește prin protocol încheiat între Înalta Curte de Casație și Justiție,
Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, Parchetul Național
Anticorupție sau, după caz, Ministerul Justiției și Ministerul Administrației
și Internelor.
TITLUL VIII
Gestiunea economico-financiară și administrativă a
instanțelor și parchetelor
CAPITOLUL I
Organizarea departamentului economico-financiar și
administrativ
Art.
113.-
(1)Înalta Curte
de Casație și Justiție, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și
Justiție, Parchetul Național Anticorupție, curțile de apel, parchetele de pe
lângă curțile de apel, tribunalele și parchetele de pe lângă tribunale au în
structură câte un departament economico-financiar și administrativ, condus de
un manager economic.
(2)Managerul economic este subordonat
președintelui instanței sau, după caz, conducătorului parchetului în cadrul
căruia funcționează.
(3)Departamentul economico-financiar și
administrativ din cadrul tribunalelor și parchetelor de pe lângă acestea
asigură activitatea economică, financiară și administrativă și pentru
tribunalele specializate și judecătoriile sau, după caz, pentru parchetele din
circumscripția lor.
Art.
114.- (1)Poate
fi numită în funcția de manager economic persoana care a fost admisă la
concursul organizat în acest scop de către:
a)Înalta Curte de Casație și Justiție,
pentru managerul economic al acestei instanțe;
b)curțile de apel, pentru managerii economici ai
curților de apel și ai tribunalelor;
c)Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și
Justiție, pentru managerul economic al acestui parchet și pentru managerii
economici ai parchetelor de pe lângă curți de apel și tribunale;
d)Parchetul Național Anticorupție, pentru managerul
economic al acestui parchet.
(2)La concursul prevăzut la alin. (1) se pot
înscrie persoanele care au studii economice superioare, o vechime în
specialitate de minimum 5 ani și care îndeplinesc celelalte condiții prevăzute
de lege pentru funcționarii publici.
(3)Numirea în funcția de manager economic a
persoanelor declarate admise la concursul prevăzut la alin. (1) se face
prin ordin al conducătorului instanței sau, după caz, al conducătorului
parchetului care organizează concursul.
(4)Personalul din cadrul departamentului economico-financiar și
administrativ este încadrat de către președintele Înaltei Curți de Casație și
Justiție, procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație
și Justiție, procurorul general al Parchetului Național Anticorupție,
președintele curții de apel sau, după caz, procurorul general al parchetului de
pe lângă curtea de apel, pe bază de concurs sau probă practică.
(5)Concursul prevăzut la alin. (1) și (4) se organizează potrivit unui
regulament aprobat de președintele Înaltei Curți de Casație și Justiție, de
ministrul justiției, de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta
Curte de Casație și Justiție sau, după caz, de procurorul general al
Parchetului Național Anticorupție.
Art. 115.-
Managerul economic are următoarele atribuții principale:
a)conduce departamentul economico-financiar și
administrativ al instanței sau parchetului în cadrul căruia funcționează;
b)răspunde pentru gestiunea economico-financiară a
instanțelor sau parchetelor fără personalitate juridică din circumscripția
instanței sau a parchetului în cadrul căruia funcționează;
c)îndeplinește, pe baza delegării primite din partea
ordonatorilor de credite, toate atribuțiile acestora prevăzute de lege;
d)răspunde de utilizarea creditelor bugetare și
realizarea veniturilor, de folosirea cu eficiență a sumelor primite de la bugetul
de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale,
de integritatea bunurilor încredințate instanței sau parchetului, de
organizarea și ținerea la zi a contabilității și prezentarea la termen a
situațiilor financiare asupra situației patrimoniului aflat în administrare și
a execuției bugetare;
e)coordonează activitatea de administrare a sediilor
instanțelor și parchetelor și ia măsuri pentru asigurarea condițiilor materiale
în vederea desfășurării corespunzătoare a activității instanțelor și
parchetelor;
f)ia măsuri pentru elaborarea și
fundamentarea temelor de proiectare pentru lucrările de reparații curente și
capitale ale sediilor și obiectivelor de investiții, urmărește și răspunde de
realizarea acestora;
g)organizează ținerea evidenței tuturor imobilelor
din proprietatea sau administrarea instanțelor ori, după caz, a parchetelor,
precum și a celorlalte bunuri aflate în patrimoniul acestora.
Art. 116.-
Managerii economici, informaticienii și personalul de specialitate din
activitatea financiar-contabilă și din birourile locale pentru expertize
judiciare tehnice și contabile au calitatea de funcționari publici, având
drepturile și obligațiile prevăzute de Legea nr. 188/1999
privind Statutul funcționarilor publici, cu modificările și completările
ulterioare.
Art. 117.-
Președinții instanțelor și conducătorii parchetelor pot delega calitatea de
ordonator de credite managerilor economici.
CAPITOLUL II
Bugetele instanțelor și parchetelor
Art.
118.- (1)Activitatea
instanțelor și parchetelor este finanțată de la bugetul de stat.
(2)Bugetul curților de apel, al
tribunalelor, al tribunalelor specializate și al judecătoriilor este gestionat de Ministerul Justiției, ministrul justiției având
calitatea de ordonator principal de credite.
(3)Bugetul pentru parchetele de pe lângă
curțile de apel, tribunale, tribunale specializate și judecătorii este gestionat de Parchetul de pe lângă Înalta Curte de
Casație și Justiție.
Art. 119.- (1)Curțile de apel și
parchetele de pe lângă curțile de apel elaborează proiectele de buget anual
pentru instanțele sau, după caz, parchetele din circumscripțiile lor.
(2)Proiectele de buget elaborate potrivit
alin. (1) se transmit Ministerului Justiției sau, după
caz, Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.
(3)Parchetul de pe lângă
Înalta Curte de Casație și Justiție și Parchetul Național Anticorupție își
elaborează propriile proiecte de buget anual. În bugetul
Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție sunt cuprinse și
bugetele parchetelor de pe lângă celelalte instanțe judecătorești.
(4)Proiectele de bugete elaborate potrivit
alin. (1) și (3) se supun avizului conform al
Consiliului Superior al Magistraturii.
(5)Bugetul Înaltei Curți
de Casație și Justiție se aprobă de adunarea generală a judecătorilor acestei
curți, cu avizul consultativ al Ministerului Finanțelor Publice.
Art. 120.- (1)Fiecare instanță și
fiecare parchet se încadrează cu numărul necesar de judecători sau, după caz,
de procurori, precum și cu numărul necesar de personal auxiliar de specialitate
și personal al departamentului economico-financiar și administrativ.
(2)Președintele Înaltei Curți de Casație și
Justiție și președinții curților de apel, împreună cu ministrul justiției,
procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și
Justiție sau, după caz, procurorul general al Parchetului Național Anticorupție
analizează anual volumul de activitate al instanțelor și parchetelor și, în
funcție de rezultatele analizei, iau măsuri pentru suplimentarea sau reducerea
numărului de posturi, cu acordul Consiliului Superior al Magistraturii.
Art. 121.- (1)Numărul maxim de
posturi pentru instanțe și parchete se stabilește prin hotărâre a Guvernului,
la propunerea ministrului justiției, cu avizul Consiliului Superior al
Magistraturii.
(2)Pentru Înalta Curte de Casație și
Justiție, numărul maxim de posturi se stabilește prin hotărâre a Guvernului, la
propunerea ministrului justiției și a președintelui Înaltei Curți de Casație și
Justiție, cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii.
Art. 122.-
Statele de funcții și de personal pentru curțile de apel, tribunale, tribunale
specializate, judecătorii și parchete se aprobă cu avizul conform al
Consiliului Superior al Magistraturii, prin ordin al ministrului justiției.
TITLUL IX
Dispoziții tranzitorii și finale
Art.
123.- Instanțele și parchetele militare sunt organizate și funcționează
potrivit legii.
Art. 124.-
Pe lângă instanțele judecătorești funcționează, în condițiile legii,
următoarele structuri:
a)serviciile
de reintegrare socială și supraveghere;
b)oficiile registrului comerțului;
c)alte structuri înființate prin lege
specială.
Art. 125.- (1)Statul este obligat
să asigure sediile și celelalte mijloace materiale și financiare necesare
pentru buna funcționare a activității instanțelor și parchetelor.
(2)Guvernul, Consiliul General al
Municipiului București, consiliile județene și consiliile locale, cu sprijinul
prefecturilor, pun la dispoziția Înaltei Curți de Casație și Justiție, a
Ministerului Justiției, a Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și
Justiție și a Parchetului Național Anticorupție sediile necesare bunei
funcționări a instanțelor judecătorești și a parchetelor.
Art. 126.- (1)Prin Regulamentul de
ordine interioară a instanțelor judecătorești se stabilesc:
a)organizarea
administrativă a curților de apel, a tribunalelor, a tribunalelor specializate
și a judecătoriilor;
b)modul și criteriile de repartizare a cauzelor
pe complete de judecată;
c)atribuțiile președinților, vicepreședinților,
judecătorilor inspectori, președinților de secții, ale judecătorilor și ale
celorlalte categorii de personal;
d)organizarea
și modul de desfășurare a activității colegiilor de conducere ale instanțelor
judecătorești și a adunărilor generale ale judecătorilor;
e)vacanța judecătorească;
f)modul de organizare, funcționarea și
atribuțiile compartimentelor auxiliare de specialitate;
g)modul de organizare, funcționarea și
atribuțiile departamentului economico-financiar și administrativ.
(2)Regulamentul de ordine interioară al
instanțelor judecătorești se elaborează de Consiliul Superior al Magistraturii
și de Ministerul Justiției și se aprobă prin hotărâre a Consiliului Superior al
Magistraturii, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 127.- (1)Prin Regulamentul de
ordine interioară a parchetelor se stabilesc:
a)organizarea administrativă a Parchetului
de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, a Parchetului Național
Anticorupție, a parchetelor de pe lângă curțile de apel, tribunale, tribunale
pentru minori și familie și judecătorii;
b)atribuțiile procurorilor generali, prim-procurorilor
și ale adjuncților acestora, ale procurorilor inspectori, ale procurorilor șefi
și ale procurorilor, precum și ale celorlalte categorii de personal;
c)organizarea și modul de desfășurare a activității
colegiilor de conducere ale parchetelor și a adunărilor generale ale
procurorilor;
d)ierarhia
funcțiilor administrative din cadrul Ministerului Public;
e)modul de organizare, funcționarea și
atribuțiile compartimentelor auxiliare de specialitate ale parchetelor;
f)modul de organizare, funcționarea și
atribuțiile departamentului economico-financiar și administrativ din cadrul
parchetelor.
(2)Regulamentul de ordine interioară a
parchetelor se aprobă, cu avizul conform al Consiliului Superior al
Magistraturii, prin ordin al ministrului justiției, la propunerea procurorului
general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.
Art. 128.- Statutul
personalului auxiliar de specialitate al instanțelor judecătorești și al
parchetelor de pe lângă acestea se reglementează prin lege specială, în termen
de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
Art. 129.-
Referirile la Curtea Supremă de Justiție cuprinse în actele normative în
vigoare se consideră a fi făcute la Înalta Curte de Casație și Justiție.
Art. 130.- (1)Prezenta lege intră
în vigoare la 90 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
(2)Tribunalele specializate vor începe să funcționeze cel mai târziu la data de 1 ianuarie 2008.
Datele la care vor începe să funcționeze tribunalele
specializate se stabilesc, în mod eșalonat, prin ordin al ministrului
justiției.
(3)Tribunalele pentru
minori și familie, care se vor înființa până la 1 ianuarie 2008, vor judeca
numai cauzele prevăzute la art. 41 și art. 42 care sunt în competența de primă
instanță a tribunalului.
(4)Până la înființarea
tribunalelor specializate în toate județele și în municipiul București, în
cadrul tribunalelor de drept comun vor funcționa secții sau complete
specializate.
(5)Dispozițiile prezentei
legi privind managerii economici ai instanțelor și ai parchetelor, precum și
cele referitoare la colegialitatea completelor pentru judecarea în primă
instanță a cauzelor se aplică începând cu 1 ianuarie 2005.
Art. 131.- (1)Dispozițiile art. 56 alin. (1) privind repartizarea
cauzelor în sistem informatizat se aplică treptat, acțiunea încheindu-se până
în anul 2007.
(2)Până în anul 2007 repartizarea cauzelor
la instanțele care nu dispun de sistem informatizat se face în mod aleatoriu,
în condițiile stabilite prin Regulamentul de ordine interioară a instanțelor judecătorești.
Art. 132.-
În termen de 90 de zile de la publicarea prezentei legi, se vor adopta
regulamentele prevăzute de prezenta lege, care se publică în Monitorul Oficial
al României, Partea I, și vor intra în vigoare la data intrării în vigoare a
dispozițiilor prezentei legi.
Art. 133.- (1)Pe data intrării în
vigoare a prezentei legi, se abrogă:
a)dispozițiile
art. 1-5, art. 7-11, art. 17-26, art. 27-35, art. 44-54, art. 56 și art. 57 din Legea
Curții Supreme de Justiție nr. 56/1993 , republicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 56 din 8 februarie 1999, cu
modificările și completările ulterioare;
b)dispozițiile art. 1, art. 2 alin. 1, 3 și (4), art. 4-9, art. 10-16, art. 17 alin. 11-13 și
alin. 3-5, art. 18-25, art.
26-41, art. 691-695,
art. 70-85, art. 132, art.
133 alin. 1 și 3, art. 134 și art. 136-160 din Legea nr. 92/1992
pentru organizarea judecătorească, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 259 din 30 septembrie 1997, cu modificările și
completările ulterioare.
(2)Dispozițiile art. 17 alin. 1 și
2 din Legea nr. 92/1992, republicată, referitoare la
compunerea completelor de judecată și dispozițiile art. 133 alin. 2 și ale art. 135 din
Legea nr. 92/1992, republicată, referitoare la directorii
economici, se abrogă la data de 1 ianuarie 2005.
Această lege a fost
adoptată de Parlamentul României, în condițiile art. 77 alin. (2) și cu respectarea prevederilor art. 75 și
ale art.76 alin. (1) din Constituția României, republicată.
PREȘEDINTELE
CAMEREI DEPUTAȚILOR PREȘEDINTELE
SENATULUI
VALER DORNEANU
NICOLAE VĂCĂROIU
A.JUDECĂTORIILE, PARCHETELE ȘI LOCALITĂȚILE DE REȘEDINȚĂ ALE
ACESTORA
B.TRIBUNALELE, PARCHETELE DE PE LÂNGĂ TRIBUNALE ȘI
LOCALITĂȚILE DE REȘEDINȚĂ